W wypadku podróży samolotem odpowiedzialność przewoźników lotniczych za uszkodzony, opóźniony bądź zagubiony bagaż reguluje Konwencja Montrealska z 1999 r. oraz Rozporządzenie (WE) 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Uszkodzony bądź zagubiony bagaż należy zgłosić na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych wypełniając raport niezgodności bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report). Pasażer jest zobligowany do udowodnienia poniesionej szkody, w związku z tym powinien przedstawić linii lotniczej rachunki za utracone rzeczy, znajdujące się w zagubionym bagażu, jak i też dowód zakupu samej walizki.
W przypadku opóźnionego bagażu pasażer ma prawo ubiegać się o zwrot kosztów za rzeczy, które zakupił w czasie oczekiwania na bagaż (odzież, obuwie, środki higieniczne) W sytuacji opóźnienia bagażu przewoźnik powinien dostarczyć walizkę do wskazanego przez pasażera miejsca. W przypadku dojazdu na lotnisko po bagaż na własną rękę, pasażer może obciążyć przewoźnika kosztem za transport.
Prawa pasażerów lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Zgodnie z treścią rozporządzenia Pasażerowi przysługują stosowne świadczenia i rekompensaty w wypadku odwołanego lub opóźnionego lotu, a także w wypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu z winy przewoźnika.
W wypadku odwołania lotu Pasażerowi przysługuje:
W wypadku opóźnionego lotu Pasażerowi przysługuje:
W wypadku odmowa przyjęcia Pasażera na pokład z winy przewoźnika Pasażerowi przysługuje:
Odszkodowanie oraz prawo do opieki nie obowiązują jeżeli odmowa przyjęcia na pokład jest racjonalnie uzasadniona, w szczególności przyczynami związanymi ze zdrowiem pasażera, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi
Należy jednak pamiętać, że nadzwyczajne i wyjątkowe okoliczności tj. destabilizacja polityczna, warunki meteorologiczne, zagrożenia bezpieczeństwa lotu, strajki, nieoczekiwane wady samolotu, zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania.
W wypadku umieszczenia Pasażera w klasie niższej Pasażerowi przysługuje:
Kancelaria adwokacka Maciej Domański
26-600 Radom
ul. Wernera 5 lok. 17
ul. Tartaczna 14 lok. 303
Tel. +48 600 22 66 96
Tel. +48 727 964 264
Tel. +48 48 660 16 26
e-mail: biuro@kamd.pl
NIP: 948 244 41 24
Konto bankowe: 37 1050 1793 1000 0097 0182 2646
IBAN: PL 37 1050 1793 1000 0097 0182 2646
Kod BIC SWIFT: INGBPLPW
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego w godzinach 8.00 – 16.00 i umówienia się na indywidualne spotkanie.