Podróż samolotem

W wypadku podróży samolotem odpowiedzialność przewoźników lotniczych za uszkodzony, opóźniony bądź zagubiony bagaż reguluje Konwencja Montrealska z 1999 r. oraz Rozporządzenie (WE) 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Uszkodzony bądź zagubiony bagaż należy zgłosić na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych wypełniając raport niezgodności bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report). Pasażer jest zobligowany do udowodnienia poniesionej szkody, w związku z tym powinien przedstawić linii lotniczej rachunki za utracone rzeczy, znajdujące się w zagubionym bagażu, jak i też dowód zakupu samej walizki.
W przypadku opóźnionego bagażu pasażer ma prawo ubiegać się o zwrot kosztów za rzeczy, które zakupił w czasie oczekiwania na bagaż (odzież, obuwie, środki higieniczne) W sytuacji opóźnienia bagażu przewoźnik powinien dostarczyć walizkę do wskazanego przez pasażera miejsca. W przypadku dojazdu na lotnisko po bagaż na własną rękę, pasażer może obciążyć przewoźnika kosztem za transport.
 
Prawa pasażerów lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Zgodnie z treścią rozporządzenia Pasażerowi przysługują stosowne świadczenia i rekompensaty w wypadku odwołanego lub opóźnionego lotu, a także w wypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu z winy przewoźnika.
 

W wypadku odwołania lotu Pasażerowi przysługuje:

  • zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym;
  • prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe;
  • zakwaterowanie w hotelu,  gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy oraz transportu między lotniskiem a hotelem;
  • prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR w zależności od długości trasy lotu

 

W wypadku opóźnionego lotu Pasażerowi przysługuje:

  • prawa do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe; przy czym opóźnienie, po którym pasażerowie mogą się ubiegać prawa do opieki uzależnione jest od długości lotu:
    • loty o długości do 1500 km przy opóźnieniu ponad 2h;
    • loty wewnątrz UE dłuższe niż 1500 km i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 km, a 3500 km przy opóźnieniu powyżej 3h;
    • pozostałe loty przy opóźnieniu ponad 4h.
  • przy opóźnieniu ponad 5h Pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu oraz lotu powrotnego do miejsca rozpoczęcia podróży, lub zmiany planu podróży
  • zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem;
  • w wypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3h opóźnieniem pasażerowie mogą domagać się wypłaty odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EUR w zależności od długości trasy lotu

 

W wypadku odmowa przyjęcia Pasażera na pokład z winy przewoźnika Pasażerowi przysługuje:

  • prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy),
  • prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu, a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia;
  • prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Odszkodowanie oraz prawo do opieki nie obowiązują jeżeli odmowa przyjęcia na pokład jest racjonalnie uzasadniona, w szczególności przyczynami związanymi ze zdrowiem pasażera, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi
 
Należy jednak pamiętać, że nadzwyczajne i wyjątkowe okoliczności tj. destabilizacja polityczna, warunki meteorologiczne, zagrożenia bezpieczeństwa lotu, strajki, nieoczekiwane wady samolotu, zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania.
 

W wypadku umieszczenia Pasażera w klasie niższej Pasażerowi przysługuje:

  • zwrot 30% ceny biletu w przypadku wszystkich lotów o długości do 1 500 km;
  • zwrot 50% ceny biletu w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km, z wyjątkiem lotów pomiędzy europejskim terytorium Państw Członkowskich a francuskimi departamentami zamorskimi, oraz w przypadku wszystkich innych lotów o długości od 1 500 km do 3 500 km;
  • 75% ceny biletu w przypadku wszystkich innych lotów;
Masz pytania? Napisz do nas

Skontaktuj się z nami

Kancelaria adwokacka Maciej Domański

26-600 Radom
ul. Wernera 5 lok. 17
ul. Tartaczna 14 lok. 303

Tel. +48 600 22 66 96
Tel. +48 727 964 264
Tel. +48 48 660 16 26

e-mail: biuro@kamd.pl

NIP: 948 244 41 24

Konto bankowe: 37 1050 1793 1000 0097 0182 2646

IBAN: PL 37 1050 1793 1000 0097 0182 2646

Kod BIC SWIFT: INGBPLPW

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego w godzinach 8.00 – 16.00 i umówienia się na indywidualne spotkanie.